Tento web využívá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.
       

ŠETŘÍME PŘÍRODU
Na balení knih pou-
žíváme kromě lepicí
pásky výhradně
recyklované materiály.
_______________________________

UŽITEČNÉ INFORMACE:
•Poštovné a výhody pro zákazníky
•Objednáváte na Slovensko?

•Chcete dostávat občasné zprávy o knižních novinkách?
•Chcete u nás nakupovat i jinak než přes internet?
__________________________________

MÁTE DOTAZY? VOLEJTE:
(+420) 723 143 299
_______________________________

DOPORUČUJEME:

 CO MI BÁBY POVÍDALY – Eva Marie Zitková

Historický román z doby posledních Rožmberků. Vypráví kulatá bába Anna, bylinářka a kuchařka.

Naše cena: 206 Kč

_____________________________________________

 KDE PENÍZE JSOU SLUŽEBNÍKEM, NIKOLIV PÁNEM - Naďa Johanisová

O alternativní, přírodě blízké ekonomice a příkladech, kde všude to už funguje.

Naše cena: 183 Kč

______________________________________________

 ŠMAJDOVINKY - Vladimír T. Gottwald

Veselé a vtipné vodnické pohádky o vodníku Šmajdovi z pera známého herce V. T. Gottwalda.

Naše cena: 118 Kč

________________________________________________

 YUKON QUEST - John Firth

1000 mil aljašskou divočinou se psím spřežením. Historie a průběh nejtěžšího závodu na světě.

Naše cena: 271 Kč

________________________________________________

 PROČ DĚTI NEPROSPÍVAJÍ - John Holt

Jaké příčiny mají strach, nejistota a nuda, které děti zažívají ve školách? Svého času americký bestseller.

Naše cena: 198 Kč


CHRÁMOVÝ TYGR - Jim Corbett

Nejlepší lovec Indie vypráví... Jim Corbett píše i o dramatických zážitcích prostě a s pokorou.

Naše cena: 183 Kč


Úvod »Duchovní literatura»Duchovní poselství » ZRCADLO - Čhögjal Namkhai Norbu


        

ZRCADLO - Čhögjal Namkhai Norbu

img

 

Číslo produktu: ISBN 80-86685-00-4
Vydavatel: DharmaGaia
Běžná cena 108 Kč
Naše cena bez DPH : 88 Kč
Naše cena s DPH (10 %):
97 Kč
Hlídací pes:
Hlídací pes

do košíku:
  ks  

O titulu:

Jeden z největších mistrů dzogčhenu - „Velké dokonalosti“.
________________________________________________________________________________________________________

podtitul: Poučení o bdělém vědomí přítomnosti
název originálu: The Mirror. Advice on the Presence of Awareness
překlad: z angličtiny přeložila překladatelská skupina Komunity dzogčhenu (M. Martinů, A. Kořínek, J. Turzíková, J. Šorová)
vazba: pevná bez přebalu
formát: 21x14 cm, 94 stran
rok vydání: 2002, vydání 2.


Anotace: Krátký text tibetského mistra meditace o dzogčhenu, speciální meditační praxi tibetského buddhismu zaměřené přímo na intuitivní uchopení reality, a o třech základních aspektech duchovní cesty: správném náhledu, správné meditaci a správném jednání. Důraz je zde kladen na schopnost mít neustále bdělé vědomí v každém okamžiku, schopnost, která je esencí a cílem všech buddhistických meditací.

Tato knížka vysvětluje s neuvěřitelnou jasností, ale zároveň do velké hloubky základní aspekty nauky dzogčhenu - správný náhled, správnou praxi a správné jednání. Byla napsána pro potřeby Rinpočheho západních studentů jako přesnější výklad principu neustálého bdělého vědomí přítomnosti, které je v dzogčhenu jedinou náhradou za všechny předpisy a nařízení různých duchovních tradic.

Z italštiny přeložila Margit Martinu. Historický úvod o tradici dzogčhenu a komentář textu napsal Adriano Clemente.
________________________________________________________________________________________________________

Úryvek:

...Stav klidu je ve skutečnosti podstatou mysli, zatímco pohyb je její energií. To jsou dva od sebe neoddělitelné aspekty téhož - stejně tak se nedá odlišit slunce od svých paprsků nebo jezero od vln. Pokládáme-li stav klidu za něco kladného a žádoucího a pohyb myšlenek za cosi záporného, čeho se chceme zbavit, pak tím jen podporujeme své dualistické představy o přijímání a odmítání. Takto bychom ale náš běžný mentální stav nikdy nepřekonali. Absolutně nejdůležitější věcí je tedy udržet si nerozptýlenou bdělou přítomnost a uvědomit si jakoukoli myšlenku, která vznikne, ať už je dobrá či špatná, důležitá nebo nedůležitá, a tento stav "pohybu" pak dále pozorovat.

Co se týče tohoto pohybu: když vznikne nějaká myšlenka a nám se přitom z nějakého důvodu nepodaří uvolněným způsobem setrvat v bdělé přítomnosti, musíme tuto situaci okamžitě vědomě rozpoznat, protože v opačném případě by první myšlenka mohla vyvolat řetězce dalších myšlenek. Vědomě rozpoznávat neznamená pouze vidět něco očima nebo cosi identifikovat pomocí nějakých konceptů. Znamená to, že jsme si plně vědomi přítomnosti jakékoli myšlenky, týkající se minulosti, přítomnosti či budoucnosti, stejně jako jakéhokoli smyslového objektu. Skrze toto bdělé vědomí přítomnosti "rozpoznáváme" stav pohybu myšlenek a dále v tomto stavu pokračujeme, aniž bychom toto rozpoznávání opomíjeli. V žádném případě to ale neznamená, že bychom se měli snažit proud myšlenek nějak přerušit nebo usilovat o to, abychom myšlenky zadržovali, měnili či mysl jakkoli korigovali.

"Meditovat" neznamená nic jiného, než udržovat si nerozptýlenou přítomnost jak ve stavu klidu, tak v pohybu; neexistuje nic, o čem bychom měli meditovat. A stejně tak neexistuje nic vyššího a jasnějšího než vědomé rozpoznávání kontinuity našeho stavu ryzí neduální přítomnosti. Jestliže se naopak neustále obracíme navenek a doufáme, že získáme něco zvnějšku, namísto toho, abychom pokračovali ve vlastním neduálním stavu, jsme - podle jednoho tibetského přísloví - jako člověk, jenž přináší rituální obětiny k západní bráně města, aby zahnal zlého ducha, zatímco ten se nachází u brány východní. V takovém případě, byť se domníváme, jak dokonale meditujeme, bude jediným výsledkem únava pro nic za nic. Nepřetržité setrvávání ve stavu ryzí přítomnosti, jenž se nachází pouze v nás samých, je tedy vskutku to nejpodstatnější.

Když opomíjíme to, co vlastníme, a naopak hledáme něco, o čem si myslíme, že nám chybí, jsme jako žebrák, který podle jedné buddhistické historky nevěděl, že má pod hlavou místo polštáře veliký drahokam, a tak s velkou námahou žebral. Takže chceme-li si udržovat neduální stav ryzí přítomnosti a pozorovat pohyb myšlenek pokaždé, když povstane, pak aniž bychom posuzovali, do jaké míry je naše přítomnost jasná, a aniž bychom přijímali stav klidu či odmítali pohyb, musíme aplikovat tuto esenci praxe: je třeba nerozptýleně pokračovat ve svém přirozeném stavu, neustále jej vědomě rozpoznávat a nenechat se absolutně ovlivnit svou touhou něco měnit...


Namkhai Norbu Rinpočhe často říká: "Dzogčhen na nikom nevyžaduje, aby měnil svou víru či náboženství, filosofický nebo ideologický názor, aby se stal někým jiným, než kým skutečně je. Žádá nás pouze, abychom se naučili pozorovat sebe sama a poznali tak svou klec, kterou jsme si sami vybudovali a sami v ní se uvěznili. Učí nás, jak se z ní dostat ven, aniž bychom si vytvořili klec jinou, a to, jak se lze stát nezávislou a svobodnou bytostí." Dzogčhen nám říká, jak znovu získat onu původní svobodu bytí, která je nám všem potenciálně vlastní. Svoboda v tomto případě znamená stav, v němž nás již nepodmiňuje a neomezuje dualistický způsob myšlení a posuzování, dualistické představy, vášně a vůbec vše, čemu věříme. Zbývá jen otázka, co pak člověku zůstane: opravdový poklad, čirá přítomnost, neposkvrněná jasnost, která odráží všechno tak, jako jas zrcadla.

 

 

Všichni buddhové minulosti dosáhli osvícení, protože sledovali cestu nepřetržité bdělé přítomnosti, a právě tak dosáhnou díky této cestě osvícení i buddhové budoucnosti. Stejně tak dosáhnou osvícení i ti, kteří ji sledují nyní, neboť neexistuje žádný jiný způsob, jak k osvícení dojít. Rozpoznávání prvotního stavu mysli a kontinuity jeho přítomnosti je vskutku esencí všech cest, základem všech meditací, konečným cílem všch praktických cvičení, nektarem všech tajných metod i klíčem ke všem nejhlubším naukám. Proto je třeba hledat způsob, jak setrvávat v neustálé bdělé přítomnosti a nenenchat se ničím rozptylovat.

Znamená to nezabývat se minulostí, nepředjímat budoucnost a nenechat se ani zaujímat iluzorními myšlenkami, které vznikají v tomto okamžiku,nýbrž obrátit se do svého nitra, pozorovat vlastní mysl a ponechávat ji v jejím pravém stavu, jenž všechna omezení minulosti, přítomnosti i budoucnosti zcela přesahuje. Je třeba pouze setrvávat v tomto autentickém stavu, aniž na něm něco měníme a aniž se necháme ovlivňovat karmickými představami a úsudky o tom, jaký tento stav je, zda vůbec existuje nebo jestli je negativní či pozitivní a podobně.


Naše tipy z nakladatelství Stehlík:

OWI1OT
Hlídací pes
Watch DOG


Informovat na e-mail při změně:


       když cena klesne pod

        když produkt bude na skladě


Zadejte Váš e-mail: