ŠETŘÍME PŘÍRODU
Na balení knih pou-
žíváme kromě lepicí
pásky výhradně
recyklované materiály.
_______________________________
MÁTE DOTAZY? VOLEJTE:
(+420) 723 143 299
_______________________________
DOPORUČUJEME:
CO MI BÁBY POVÍDALY – Eva Marie Zitková
Historický román z doby posledních Rožmberků. Vypráví kulatá bába Anna, bylinářka a kuchařka.
Naše cena: 206 Kč
_____________________________________________
KDE PENÍZE JSOU SLUŽEBNÍKEM, NIKOLIV PÁNEM - Naďa Johanisová
O alternativní, přírodě blízké ekonomice a příkladech, kde všude to už funguje.
Naše cena: 183 Kč
______________________________________________
ŠMAJDOVINKY - Vladimír T. Gottwald
Veselé a vtipné vodnické pohádky o vodníku Šmajdovi z pera známého herce V. T. Gottwalda.
Naše cena: 118 Kč
________________________________________________
1000 mil aljašskou divočinou se psím spřežením. Historie a průběh nejtěžšího závodu na světě.
Naše cena: 271 Kč
________________________________________________
Nejlepší lovec Indie vypráví... Jim Corbett píše i o dramatických zážitcích prostě a s pokorou.
Naše cena: 183 Kč
Úvod »Beletrie»Romány, novely, povídky » CESTA ŠAMANA - Michael Harner
Základní kniha o praktikování šamanismu.
_________________________________________________________________________________________________________
podtitul: Jak probudit svůj vnitřní potenciál
edice: Religio
název originálu: The Way of the Shaman
překlad: z angličtiny přeložil Gato
ilustrace: černobílé ilustrace a fotografie
vazba: pevná bez přebalu
formát: 22x14,5 cm, 205 stran
rok vydání: 2010, vydání 1.
_________________________________________________________________________________________________________
Anotace: Dnes již klasické dílo o šamanismu a přední zdroj informací, který razil cestu šamanské renesanci na Západě. Antropolog a praktikující šaman Michael Harner nám nabízí nepřekonatelnou učebnici praktického šamanismu, v níž s hlubokým vhledem vysvětluje, co je šamanismus, odkud přišel a jak z něj můžeme i my učinit součást svého života.
Z 3., upraveného vydání přeložil Gato. Edice Religio sv. 5
"Zasvěcený a praktický průvodce uměním šamanského léčení a technologie posvátna. Michael Harner není jen antropolog, který studoval šamanismus, je to skutečný bílý šaman." Stanislav Grof, autor Dobrodružství sebeobjevování
"Harner má vynikající pověst jako univerzitní profesor i jako praktikující šaman. V současné době (po smrti Mircea Eliadeho) je v šamanismu vůdčí světovou autoritou." Nevil Drury, autor The Elements of Shamanism
"Fascinující, úžasné! Harner ví, o čem píše." Carlos Castaneda
________________________________________________________________________________________________________
Profil autora: Michael Harner, Ph.D, (1929) studoval šamanismus u původních etnik v horní Amazonii, Mexiku, západní části Severní Ameriky, v kanadské Arktidě a Laponsku. Později působil jako profesor antropologie na Yaleově, Kolumbijské a Kalifornské univerzitě. Také byl místopředseda antropologického oddělení Akademie věd v New Yorku. Od roku 1961 aktivně praktikuje šamanismus a šamanské léčení, od 70. let učil tyto metody veřejně po celém světě na seminářích a kursech, a velkou měrou se tak podílel na návratu šamanismu do současného života na Západě. Zakladatel a ředitel Nadace pro šamanská studia (Foundation for Shamanic Studies). Napsal mj. knihy Chívarové a Halucinogeny a šamanismus. Byl spoluautorem románu Kanibal.
_________________________________________________________________________________________________________
Úryvek:
Obsah:
Poděkování
Předmluva k třetímu vydání
Úvod
1. Objevení cesty
2. Šamanské putování: Úvod
3. Šamanismus a stavy vědomí
4. Silová zvířata
5. Cesta k obnově sil
6. Cvičení síly
7. Vytažení škodlivých vniknutí
Doslov
Dodatek A: Bubny, kompaktní disky s bubnováním pro šamanské cesty a výcvikové workshopy
Dodatek B: Hra s rukama pocházející od indiánů Ploskolebců
Poznámky
Bibliografie
Rejstřík
Předmluva
ke třetímu vydání
Již uběhlo deset let od prvního vydání této knihy.1 Pro renesanci šamanismu
to skutečně byly pozoruhodné roky. V minulých dobách
šamanismus rychle mizel z naší planety; misionáři, kolonizátoři,
vlády a komerční zájmy potlačovali domorodé kmeny a jejich starobylou
kulturu. Avšak během poslední dekády se šamanismus vrátil
do lidského života s překvapivou silou, a to dokonce i do takových
městských center západní „civilizace“, jako je New York či Vídeň.
Toto obrození přišlo tak nenápadně, že si pravděpodobně většina veřejnosti
fenoménu šamanismu, natož jeho návratu ani není vědoma.
Avšak je tu i jiná, rychle rostoucí skupina lidí, která se nyní ve Spojených
státech i jinde počítá na tisícovky a která šamanismus přijala
a učinila z něj součást svého každodenního osobního života.2
Návrat šamanismu překvapil mnoho vnějších pozorovatelů tohoto
hnutí, takže bych chtěl zmínit pár faktorů, které přispívají k znovuoživení.
Jeden z důvodů rostoucího zájmu o šamanismus je ten, že se
mnoho vzdělaných, přemýšlivých lidí odpoutalo a překročilo „věk
víry“. Už dále nedůvěřují tomu, že církevní dogmata a autority jsou
s to jim zpřístupnit adekvátní důkazy o říši Ducha či důkazy toho, že
nějaký duch skutečně existuje. Konkurenční příběhy a anekdoty
z druhé či třetí ruky a kulturně podmíněné náboženské texty z jiných
8 / Předmluva ke třetímu vydání
míst a časů nejsou dost přesvědčivé, aby těmto lidem poskytly paradigmata
pro jejich osobní existenci. Tito lidé vyžadují vyšší úroveň
důkazů.
„New Age“ je částečně výhonek „věku vědy“, který vnáší do
osobního života paradigmatické konsekvence dvou století seriózního
používání vědeckých metod. Děti věku vědy, mezi něž se počítám
i já, dávají přednost tomu, aby se osobně pomocí vlastního zkoumání
dobraly ke svým vlastním závěrům týkajícím se podstaty a mezí reality.
Šamanismus nabízí způsob, jak provádět tyto osobní experimenty,
nebo se jedná o metodologii, nikoli náboženství.
„Věk vědy“ objevil LSD, a mnoho lidí, kteří přistoupili k šamanismu,
již provádělo své „experimenty“ s psychedelickými drogami,
i když neformálně. Zjistili však, že se jim nedostávalo žádné nosné
struktury či oboru, ve kterém by mohli své zkušenosti nějak uspořádat.
V knihách Carlose Castanedy a jiných pátrali po cestovních mapách
svých prožitků a vytušili, že se tato tajná kartografie nachází
v šamanismu.
„Věk vědy“ také umožnil v hojném počtu prožitky blízké smrti –
NDE (near-death experiences). Novým výdobytky lékařských technologií
umožnily milionům Američanů, aby byli přivedeni zpět k životu
ze stavu nazývaného klinická smrt. Prožitky blízké smrti, i když
je nelze plánovat, byly vlastně osobní zkušenosti, které otestovaly
a obvykle proměnily předcházející přesvědčení přeživších
o skutečnosti a existenci duchovní reality. Také tito lidé pátrali po
mapách a mnoho z nich se v průběhu svého hledání vrátilo k starobylým
šamanským metodám.
Šamanské metody vyžadují uvolněnou disciplínu, soustředění
a záměr. Současný šamanismus, podobně jako šamanismus kmenových
společenstev, používá typickým způsobem ke vstupu do změněných
stavů vědomí monotónní zvuk bubnů. Tato klasická nedrogová
metoda je pozoruhodně bezpečná. Pokud praktikant neudržuje
soustředění a záměr, pak se prostě vrátí do obvyklého stavu vědomí.
Navíc tu není předem daná doba trvání změněného stavu vědomí, jak
tomu většinou bývá při intoxikaci psychedelickými drogami.
Předmluva ke třetímu vydání / 9
Zároveň však klasické šamanské metody účinkují překvapivě
rychle. K dosažení výsledků, ke kterým většina lidí může dospět už
po pár hodinách prožitků, by jinak potřebovali několik let strávených
tichou meditací, modlitbami, zpěvem nebo odříkáváním manter.
Už pouze z tohoto důvodu se šamanismus dokonale hodí pro současný
život zaneprázdněných lidí, stejně jako se hodil například pro
Eskymáky – jejich den byl plný úkolů, na jejichž splnění záviselo jejich
přežití. Večery však mohli využít pro praxi šamanismu.
Dalším prvkem ovlivňujícím návrat šamanismu je současný rozvoj
holistických přístupů ke zdraví. Ten totiž aktivně podporuje používání
mysli při léčení a udržovaní dobrého zdraví. Mnohé praktiky
New Age vykonávané v holistickém duchu jsou jen prostřednictvím
moderních experimentů znovuobjevené metody, které byly kdysi široce
rozšířeny v kmenové a lidové praxi. Šamanismus jako systém,
který v sobě zahrnuje mnoho ze starobylého poznání, nyní získává
stále větší pozornost těch, kteří hledají nové řešení zdravotních problémů,
a už jsou definovány jako fyzické či duševně-emoční.3 Určité
techniky, které se v šamanismu velmi dlouho využívají, jako například
změna stavu vědomí, uvolnění stresu, vizualizace, pozitivní
myšlení a využití pomoci z neobyčejných zdrojů, se nyní hojně užívají
v holistické léčebné praxi.
Dalším důležitým důvodem, proč nás nyní šamanismus hluboce
oslovuje, je jeho spirituální ekologie. V současné celosvětové krizi
životního prostředí nabízí šamanismus něco, co většinou ve „velkých“
antropocentrických náboženstvích chybí: úctu k dalším bytostem
obývajícím Zemi a k planetě samotné a spirituální komunikaci
s nimi. V šamanismu nejde jen o pouhé uctívání přírody, ale také o
obousměrnou spirituální komunikaci, která obnovuje ztracené spojení
našich předků s ohromnou spirituální silou a krásou zahrady
Země. Šamani, jak zdůraznil již zesnulý Mircea Eliade, vynikající
znalec šamanismu a srovnávací religionistiky, jsou ti poslední lidé,
kteří jsou schopni mluvit se zvířaty.4 Já bych též dodal, že jsou mezi
posledními, kteří jsou schopni rozmlouvat s veškerou přírodou, včetně
rostlin, potoků, vzduchu a kamenů. Naši pradávní předci – lovci
a sběrači – rozpoznali, že naše okolí má v sobě sílu vládnoucí životu
10 / Předmluva ke třetímu vydání
a smrti, takže takovou komunikaci považovali pro vlastní přežití za
zásadní.
Dnes i my začínáme rozpoznávat sílu života a smrti, kterou nad
námi má životní prostředí. Po neuvěřitelně bezohledném a neúprosném
ničení jiných živočišných druhů na naší planetě, po devastaci
vzduchu, vody a země samotné, se nyní vracíme – třebaže
pozvolna – k vědomí, že fundamentální přežití našeho druhu závisí
na respektování životního prostředí planety. Ale samotný respekt či
úcta nestačí. Je nutné, abychom intimně a přátelsky komunikovali
se „všemi svými příbuznými“, jak by řekli Lakotové, nemluvili
pouze s lidskými bytostmi, ale také s bytostmi zvířecími a rostlinnými
a se všemi prvky životního prostředí, včetně půdy, kamenů
a vody. Z pohledu šamana vlastně není naše okolí „životním prostředím“,
ale rodinou.
V dnešní době, od Curychu po Auckland, od Chicaga po Săo Paulo,
lidé opět následují na starobylou cestu šamana. Často v kroužcích
či skupinkách bubnují, a tak se pravidelně setkávají, aby společně
praktikovali a věnovali se léčení. Tyto skupiny jsou autonomní. Stejně
jako odnepaměti všichni šamani pracují nezávisle, v malých společenstvích,
a lidé se tak učí a pomáhají sobě i jiným. Tato neformální
seskupení jsou součástí větší komunity, která je nyní skutečně
mezinárodní, avšak bez hierarchie či dogmat, poněvadž spirituální
autority, stejně jako v dobách kmenových společenstev, může každý
jedinec podnikající šamanskou cestu najít přímo v neobvyklých realitách.
Bubnující kroužky se většinou scházejí na večer jednou za týden
nebo čtrnáct dnů a počet členů obvykle kolísá od tří do dvanácti.
Lidé se pravidelně střídají ve vedení i v bubnování. Společným fungováním
si účastníci nezajišují pouze živé bubnování, ale věnují se
i šamanské práci, aby si vzájemně pomohli, případně pomohli svým
přátelům a příbuzným. Pokud taková skupina léčí druhé, vykonává
tuto práci zdarma, jako spirituální službu.
Mnozí lidé zase pracují především sami, nepatří do žádné bubnující
skupiny a pro šamanské „cestování“ využívají stereo, sluchátka
a nahrávky s šamanským bubnováním. Pokud je nahrávka použita
Předmluva ke třetímu vydání / 11
správně, může být překvapivě účinná (viz Dodatek A). Nahrávky
společně s dalšími technologickými a metodologickými prvky se
také používají v systému sloužícím k řešení problémů, který se nazývá
„šamanské poradenství“.5
Když noví adepti použijí samotné jádro či základní metody šamanismu
zdůrazněné v této knize a v mých šamanských výcvikových
workshopech, „nehrají si na indiány“, ale jdou přímo ke stejným objevným
spirituálním zdrojům, k nimž od nepaměti putovali kmenoví
šamani. Tito nováčci nepředstírají, že jsou šamani; pokud se během
své práce doberou nějakých šamanských výsledků, a už pro sebe
nebo pro druhé, jedná se o něco opravdu skutečného. Tyto prožitky
jsou autentické, a jsou-li popsány, shodují se v podstatě s vyprávěním
šamanů z negramotných kmenových kultur. Šamanská práce je
stejná, lidská mysl, srdce a tělo jsou stejné, pouze kultury se různí.
Když budou tito lidé pokračovat ve své šamanské praxi, uvědomí
si postupně, že to, co většina lidí popisuje jako „realitu“, se dotýká
velkoleposti, síly a tajemství vesmíru pouze letmo. Šamani nováčci
často roní slzy extáze, když podnikají své cesty a vyprávějí o svých
zážitcích. Naplněni vzájemným porozuměním rozmlouvají s osobou,
která má zážitky blízké smrti a vidí naději tam, kde mohou druzí
spatřovat pouze beznaděj.
Když objeví nezměrné bezpečí a lásku vesmíru, které normálně
zůstávají skryté, snaží se dosáhnout proměny. Ve svém každodenním
životě čím dál více projevují kosmickou lásku, s níž se opakovaně
střetávají při svých putováních. Nejsou osamoceni, i když jsou sami,
poněvadž pochopili, že nikdy nejsou skutečně opuštěni. Stejně jako
sibiřští šamani si uvědomují, že „vše, co je, je živé!“. Všude jsou obklopeni
životem, svou rodinou. Vrátili se do věčného společenství
šamanů, které není svázáno žádnými hranicemi prostoru a času.
Michael Harner
Norwalk, Connecticut
jaro 1990
12 / Předmluva ke třetímu vydání
Úvod
Šamani, které v „civilizovaném“ světě nazýváme „medicinmany“
a „felčary“, jsou držitelé pozoruhodného souboru starobylých technik,
které používají k dosažení a udržování pohody a zdraví, a to jak
u sebe, tak u členů své komunity. Tyto šamanské metody jsou si na
celém světě nápadně podobné, dokonce i mezi národy, jejichž kultury
jsou zcela rozdílné a které byly desítky tisíc let odděleny oceánem
a kontinenty.
Takzvané primitivní národy postrádají naši vyspělou lékařskou
technologii, takže mají vynikající důvod obracet se k netechnologickým
schopnostem lidské mysli zaměřeným na zdraví a léčení. Základní
jednota šamanských metod naznačuje, že metodou pokusů
a omylů dospěli tito lidé ke stejným závěrům.
Šamanismus je velké duševní a emoční dobrodružství, do něhož
je vtažen jak pacient, tak šaman léčitel. Šaman skrze svou heroickou
pou a úsilí pomáhá pacientům transcendovat jejich normální,
všední definici skutečnosti, včetně definice sebe samých jakožto
nemocných. Šaman ukazuje svým pacientům, že ve svém boji proti
nemoci a smrti nejsou emočně a duchovně osamoceni. Šaman se
o své speciální schopnosti a přesvědčení dělí s pacienty na hluboké
úrovni vědomí; ukazuje jim, že druhá lidská bytost je ochotna obětovat
své vlastní já, aby jim pomohla. Toto šamanovo sebeobětování
vyvolává v pacientech stejně velkou emoční oddanost i pocit
Úvod / 13
závazku bojovat po boku šamana za záchranu svého já. Starostlivost
a léčba jdou ruku v ruce.
V současné době objevujeme, že takřka zázračná moderní západní
medicína není vždy sama o sobě schopna úplně vyřešit problémy
těch, kteří jsou nemocní nebo si přejí nemocem se vyhnout. Ve stále
větší míře se lékaři a jejich pacienti snaží hledat doplňkové léčebné
metody, a mnoho zdravých jedinců se také zapojilo do osobního experimentování,
aby objevili účinné alternativní přístupy k dosažení
pevného zdraví a pohody. Při těchto experimentech je někdy pro laiky,
a dokonce i pro odborníky těžké rozlišit neprospěšné od účinného.
V kontrastu s tím jsou starobylé šamanské metody již prověřeny
časem; jejich testování fakticky probíhalo a probíhá stokrát a tisíckrát
déle než například psychoanalýza nebo celá škála jiných psychoterapeutických
technik. Tato kniha by především současným lidem
ze Západu chtěla pomoci tak, aby jim toto poznání bylo
prospěšné a aby se o něj mohli opřít při své snaze o nalezení doplňkových
přístupů k moderní technologické medicíně.
Použijete-li metody popsané v této knize, budete mít možnost získat
zkušenosti s šamanskými silami a pomoci jak sobě, tak druhým.
Na mých výcvikových pobytech v Severní Americe a Evropě zaměřených
na šamanské síly a léčení studenti opětovně dokazují, že většina
Zápaanů si může základy šamanské praxe snadno osvojit. Starobylé
způsoby jsou velmi mocné a jsou tak hluboce zakořeněny
v lidské mysli, že naše obvyklé kulturní názorové systémy a náhledy
na realitu jsou v zásadě nepodstatné.
Někdo se může zeptat, zda se dá šamanismu naučit z knih. Do
určité míry je tato otázka pochopitelná; šamanského poznání můžeme
nabýt pouze skrze individuální zkušenost, avšak pokud chcete
používat určité metody, musíte se je napřed naučit. To lze provést
mnoha způsoby. Například mezi Koniby z horní Amazonie je „učení
se od stromů“ považováno za lepší než učení se od druhého šamana.
Mezi domorodými lidmi ze Sibiře byl jedním z hlavních zdrojů šamanského
vědění prožitek smrti a znovuzrození. V určitých kulturách,
kde neexistovalo písmo, někteří jedinci spontánně odpovídali
na „volání“ šamanismu bez jakéhokoli formálního výcviku, zatímco
14 / Úvod
jiní se cvičili pod vedením praktikujícího šamana. Takový výcvik
mohl trvat jeden den, ale také více než pět let.
V západní kultuře většina lidí nikdy žádného šamana nepozná,
o výcviku ani nemluvě. Poněvadž však naše kultura disponuje literaturou,
nemusíte být v pozici formálních učedníků, abyste se něčemu
naučili. Základní metodologické informace vám může poskytnout
psaný průvodce.
I když se učení základních šamanských technik z knihy může jevit
poněkud neohrabaně, vytrvejte. Vaše šamanské zkušenosti vás přesvědčí
o své vlastní hodnotě. Samozřejmě i zde – jako v jakékoli jiné
studijní oblasti – je velkým přínosem, pracujeme-li přímo s profesionálem.
Zájemci se mohou zúčastnit mých výcvikových pobytů (viz
Dodatek A).
V šamanismu je základem zdraví a pohody udržování osobní síly.
Tato kniha vám představí základní šamanské metody pro nabytí
a udržování osobní síly a způsoby, jak je využít při pomoci těm, kteří
jsou slabí, churaví nebo zranění. Jsou to prosté a mocné techniky.
Chcete-li je používat, nemusíte měnit „víru“ ani představy o realitě,
které máte ve svém obvyklém stavu vědomí. Tento systém vlastně
ani nevyžaduje změnu ve vaší nevědomé mysli, protože probudí
pouze to, co tam již je. Avšak zatímco základní šamanské techniky
jsou prosté a relativně snadné, efektivní praxe šamanismu vyžaduje
vnitřní disciplínu a oddanost.
Při zapojení se do šamanské praxe se člověk přesunuje mezi tím,
co nazývám „obvyklým stavem vědomí“ (OSV) a „šamanským
stavem vědomí“ (ŠSV). Tyto stavy vědomí jsou například klíčem
k pochopení toho, o čem Carlos Castaneda mluví jako o „obvyklé
realitě“ a „neobvyklé realitě“. Rozdíl mezi těmito dvěma stavy
může být snad objasněn na příkladech ze světa zvířat. Draky, gryfy
a další zvířata můžeme v OSV považovat za „mytická“, ale v ŠSV
jsou „reálná“. Názor, že se jedná o „mytická“ zvířata, je užitečný
a platný koncept v životě v OSV, ale při prožitcích v ŠSV je tento
koncept zbytečný a nepodstatný. Osoba v OSV by patrně k pojmenování
toho, co zažívá osoba v ŠSV, použila termín „fantazie“.
A naopak, osoba v ŠSV může vnímat, že prožitky v OSV jsou v poÚvod
Číslo produktu / Název zboží: | ||||
---|---|---|---|---|
|
č. 34 - ISBN 80-902707-9-4 ROZERVY - Iva Košatková a Roman Szpuk |
Naše cena 99 Kč | ||
|
č. 28 - ISBN 80-902707-6-X PROČ DĚTI NEPROSPÍVAJÍ - John Holt |
Naše cena 220 Kč | ||
|
č. 32 - ISBN 80-902707-3-5 NA KONCI SVĚTA - Jindřich Štreit |
Naše cena 446 Kč | ||
|
č. 31 - ISBN 80-902707-1-9 KŘIVOŘEZÁNÍ - kolektiv |
Naše cena 142 Kč | ||
|
č. 27 - ISBN 80-86913-00-7 KDYŽ UŽ I DALAJLAMA - Vlastimil Marek |
Naše cena 153 Kč | ||
|
č. 23 - ISBN 978-80-86913-05-6 KDE PENÍZE JSOU SLUŽEBNÍKEM, NIKOLIV PÁNEM |
Naše cena 206 Kč | ||
|
č. 26 - ISBN 978-80-86913-02-5 KAŽDÁ MAMINKA JE MOZART - Vlastimil Marek |
Naše cena 170 Kč |