ŠETŘÍME PŘÍRODU
Na balení knih pou-
žíváme kromě lepicí
pásky výhradně
recyklované materiály.
_______________________________
MÁTE DOTAZY? VOLEJTE:
(+420) 723 143 299
_______________________________
DOPORUČUJEME:
CO MI BÁBY POVÍDALY – Eva Marie Zitková
Historický román z doby posledních Rožmberků. Vypráví kulatá bába Anna, bylinářka a kuchařka.
Naše cena: 206 Kč
_____________________________________________
KDE PENÍZE JSOU SLUŽEBNÍKEM, NIKOLIV PÁNEM - Naďa Johanisová
O alternativní, přírodě blízké ekonomice a příkladech, kde všude to už funguje.
Naše cena: 183 Kč
______________________________________________
ŠMAJDOVINKY - Vladimír T. Gottwald
Veselé a vtipné vodnické pohádky o vodníku Šmajdovi z pera známého herce V. T. Gottwalda.
Naše cena: 118 Kč
________________________________________________
1000 mil aljašskou divočinou se psím spřežením. Historie a průběh nejtěžšího závodu na světě.
Naše cena: 271 Kč
________________________________________________
Nejlepší lovec Indie vypráví... Jim Corbett píše i o dramatických zážitcích prostě a s pokorou.
Naše cena: 183 Kč
Úvod »Regionální lit. a folklór»Královéhradecko » KAŽDÁ MAMINKA JE MOZART - Vlastimil Marek
Výhodný nákup: tuto knihu si můžete zakoupit také v sadě "Zamyšlení Vlastimila Marka" s knihou Když už i dalajlama za zvýhodněnou cenu, více zde
_________________________________________________________________________________________________________
O knize:
Fejetony o ženách, dětech a duchovnosti.
černobílé fotografie: autor
vazba: brožovaná
formát: A5, 177 stran
rok vydání: 2007, vydání 1.
Anotace: Autor Vlastimil Marek během své terapeutické práce postupně zjistil, že nejen mnoho našich fyzických i psychických nemocí, bolestí a traumat, ale i to, jak se chováme a reagujeme, jak se vztahujeme sami k sobě, k ostatním lidem i celému světu, má velmi často kořeny v období našeho prenatálního života a ve způsobu, jakým jsme přišli na svět. Od počátku devadesátých let začal intenzivně studovat prenatální psychologii, těhotenství, porod a mateřství a dnes patří k předním osobnostem, propagujícím přirozené porody u nás. Kniha Každá maminka je Mozart je souborem fejetonů na tato témata. Volně navazuje na knihu fejetonů Vlastimila Marka Když už i dalajlama a obě jako komplet je možno zakoupit za zvýhodněnou cenu.
Úryvek: ...Je to všechno poněkud jinak. Hudba (nejen všem lidem bez rozdílu, ale především těm ještě nenarozeným či právě narozeným dětem) pomáhá, ale rozhodně není jedno jaká. Zvuk, který spolehlivě vyvolává negativní energetickou odezvu nenarozeného dítěte, je například rocková hudba: ještě nenarozené děti ji rozhodně rády nemají.
Zvuky Mozarta a dalších skladatelů, se kterými se již od sedmdesátých let experimentuje – například šestkrát denně přehraná Brahmsova ukolébavka zapříčinila rychlejší přibírání na váze – skutečně pomáhají. Jenže tehdy nebyly k dispozici nahrávky relaxační hudby a především zvuku matčina hlasu na psychický a zdravotní stav dítěte.
Dnes už víme, že nejen rocková, ale i příliš složitá nebo hlasitá symfonická hudba dětem spíš škodí. Uši a hlavně psychiku ještě nenarozeného dítěte ovšem daleko více zneklidňují hlučné a rozzlobené hlasy hádajících se rodičů. Dnes už jsme totiž, aniž to většina našich porodníků tuší, dál a přece jen o trochu moudřejší.
Sluch je před narozením tím nejvíce rozvinutým smyslem. Děti již ve čtvrtém měsíci těhotenství dokáží reagovat na hudbu, její rytmus, hlasitost, a pokud hudba zrychlí, zrychlí se i srdeční tep dítěte. Srdce je plně vyvinuto již v druhém trimestru a jeho rytmus osciluje mezi 120 a 160 tepy za minutu. Někteří psychologové se domnívají, že tohle je základem naší obliby rytmů, bubnů, nebo afrického smyslu pro polyrytmus. Je také již prokázáno, že plod v děloze se učí a pamatuje si rytmus matčina srdce. Nahrávky tlukotu matina srdce dnes značně vylepšují přibývání na váze a zdravý vývoj novorozenců v mnoha porodnicích a porodních centrech po celém světě. Rytmus je totiž díky svému opakování a délce trvání pro dítě jakousi první zvukovou kolébkou.
Výzkum ovšem také potvrdil, že ještě nenarozené dítě v děloze dává (kromě relaxační a speciální hudby pro děti) jednoznačně přednost matkou zpívaným ukolébavkám nebo pečlivě vybraným pomalým skladbám v tempu přibližně stejném, jako je tep matčina nebo běžně zklidněného srdce (tedy asi v tempu pod 60 úderů za minutu). Zvuková stimulace děťátka v děloze, aniž bychom chtěli vychovávat jen samé hudební virtuózy, je tedy pro rozvoj plně tělesně, emočně, intelektuálně a duchovně vyvinutého člověka velmi výhodná a přímo životně důležitá.
Děti narozené v našich porodnicích, a navíc ty, které se narodily předčasně, se ovšem obvykle ocitnou v krutém světě lékařských zásahů, procedur, nebo dokonce jehel, světel, inkubátorů a monitorů, jejichž účelem je sice podpora fyzického života, které ale zcela pomíjejí podporu života emočního. Prakticky vše, co se děje v inkubátorech, je bolestivé: dýchací přístroj, krmicí trubice, elektrody monitorů přilepené na kůži, nitrožilní výživa, neustálá vyrušování a poplachy. V průběhu posledních třiceti let bohužel významně narostl počet předčasně narozených dětí. Na tomto dnes tak obvyklém a ostudně přehlíženém ,,divadle násilí” jsou totiž děti negativně programovány na celý další život. Jenže právě dobrá nálada a pozitivní myšlení jsou jedinou a hlavní zárukou snadného porodu a především zdravého vývoje děťátka. Dobrou náladu lze přitom ,,trénovat” a vědomě si pěstovat. Právě tak, jako se zodpovědní rodiče mohou připravit na porod a výchovu svého dítěte.
Řešení naprosté většiny dnes bohužel běžných těhotenských, porodních a poporodních traumat je tak (stejně jako v případě inkubátorů, nahraditelných například metodou klokánkování, kdy jsou miminka neustále pod košilí přímo na těle matky a velmi rychle dohoní, co se týče váhy a dalšího vývoje, ostatní novorozence) geniálně snadné a všem dostupné: maminky, zpívejte! Pravidelně zpívejte. Když člověk zpívá, uvolní a zpravidelní dech, přestane myslet na všechny ty běžné každodenní a okamžité starosti a především – uvolní hlasivky! Jakmile ovšem, vážené maminky, (ano, i ty, které ,,díky” autoritativní výchově od dětství tvrdí, že zpívat neumí) uvolníte zpěvem hlasivky, uvolníte i emoční bloky a následně i svou psychiku! Na ní totiž, jak ostatně věděly všechny dávné společnosti, záleží ze všeho nejvíc.
Hlas matky je pro dítě nejdůležitější zvuk vůbec: do dělohy je přenášen přímo a je silnější než všechny ostatní vnější zvuky. Zvuky v děloze vytvářejí jakýsi zvukový koberec, v němž je výrazně rozeznatelný právě matčin hlas. Prenatální zvuky jsou tak velmi důležitým základem pro vývoj chování a učení se. Mozek se může díky těmto zvukům dříve organizovat.
O čem že to píši? O tom, že pokud bychom byli porozeni přirozeně, protože by to bylo v malém porodním centru nebo doma a maminka by věděla, jak důležité je být v pohodě a zpívat, a v průběhu těhotenství by sobě a nám zpívala a zpívala, mohli bychom všichni být daleko inteligentnější, zdravější, ekologičtější a duchovnější.
Ukázalo se, že na rozdíl od nás těm dětem, které byly v průběhu těhotenství ještě v bříšku maminky ,,stimulovány” zvukem, tedy matčiným zpěvem, neodumírají pri porodu miliony neuronů, protože již byly dendriticky provázány pravidelnou zvukovou stimulací, tedy třeba jen prostým zpěvem matky, dohromady jako copánky a porod přežily! Prenatálně stimulované děti přicházejí na svět s menší tenzí, s otevřenýma očima a nezaťatými pěstičkami, a pokud vůbec pláčou, tak jen velice málo. Lépe spí. Velmi brzy začnou rozeznávat hlas svých rodičů a v rodině dochází k pevnějšímu citovému připoutání. Vykazují větší rozsah paměti a dochází k urychlení vývoje dovedností. Mají nadprůměrné jazykové a hudební nadání, jsou značně tvořivé. Jsou vysoce zvídavé a prokazují výbornou schopnost rychle zaznamenávat a zpracovávat informace. Lépe zvládají stres a dokážou se snáze samy zklidnit. Mají výborné kognitivní schopnosti – testy prokázaly nadprůměrně vysoký inteligenční kvocient.
Jak to, že se o tom všeobecně neví? Jak to, že to naše společnost nepodporuje?
Většina českých matek přestala zpívat. Národ přestal zpívat. Podle posledních dostupných statistik 70 % českých školních dětí nedokáže dobře zazpívat jednu jedinou písničku. Až vyrostou, zcela jistě zase ony nebudou zpívat svým dětem. A nebudeme si už vůbec umět naslouchat, a ani politici, ani my se už nikdy nedokážeme rozumně domluvit. Řešení ovšem už znáte: zpívat, zpívat, zpívat. Pamatujme si všichni: každá maminka má ve svém hlase (jak pro sebe, tak pro své ještě nenarozené nebo právě narozené dítě) dokonalého preventivního léčitele. Každou matkou (ale i otcem) zazpívaná ukolébavka znamená pro vývoj děťátka víc než hodiny pasivního poslechu Mozarta nebo Vivaldiho.
Vážené (budoucí i stávající) maminky, jste to skutečně vy, které můžete pozitivně změnit nejen svůj soukromý svět, ale i celou společnost. A nepotřebujete k tomu nic než onu prvotní informaci (a tu teď již máte). Nepotřebujete sluchátka a přehrávače a nahrávky Mozarta. Vše, co je třeba, již máte. Stačí jen zpívat. Zapamatujte si: čím víc maminka jiný stav prozpívá, tím líp děťátko všestranně prospívá!
Každá jste pro to své miminko ten nejlepší Mozart v té nejlepší skladatelské a interpretační formě. ...
Profil autora: Vlastimil Marek (*1946) je hudebník, hudební publicista a muzikoterapeut, volný novinář, zenový buddhista, lektor a spisovatel. V sedmdesátých a osmdesátých letech byl jednou z vůdčích osobností české alternativní rockové scény (hrál ve skupinách Extempore, Elektrobus, Amalgam, MCH-band), hrál také s Jakubem Nohou (folk), Zdeňkem Hráškem (jazz) a Emilem Pospíšilem (indická hudba). Od poloviny sedmdesátých let experimentuje s akustickými nástroji a studuje různé etnické nástroje a hudební styly. Koncert jeho skupiny Amalgam na podzim 1979 předznamenal vznik a vývoj etnické a world hudby u nás. Souběžně s hudbou studoval buddhismus, absolvoval pobyty v zenových centrech v Polsku (1978-1981) a Japonsku (1979).
V roce 1986 byl vzat StB do vazby a odsouzen za ,,poškozování zájmů republiky v cizině” za organizování gongového koncertu míru a samizdatovou činnost. Jako jeden z prvních byl v roce 1990 rehabilitován a do prvních svobodných voleb se stal poslancem pro Prahu 2 za OF.
Po roce 1990 začal přispívat do různých novin a časopisů, připravoval čtvrtletník Mana a Baraka a vysílal své autorské pořady o hudbě. V devadesátých letech intenzivně propagoval tibetské mísy a alikvotní zpěv, organizoval první kurzy hry na didžeridu.
V současnosti pořádá kurzy Umění naslouchat a Hudba, zpěv a meditace jako Cesta. Na svých přednáškách a seminářích po celé republice osvětově šíří myšlenku přirozených porodů a všeho, co s tím souvisí a v této oblasti je u nás nepřehlédnutelnou postavou. Své myšlenky na toto a související témata publikuje na svém blogu http://marek.blog.respekt.cz a na dalších internetových adresách.
Do současné doby vydal řadu hudebních CD - Dotek, Mana, Overtone music..., DVD - Za hudbou, Oreade Music, knih - Český zen a umění nasouchat (1994), Hudba je lék (budoucnosti)(1996), Něco v síti, Tajné dějiny hudby (1999), Nová doba porodní (2002), Hudba jinak (2003), Návod na použití člověka (2004), Když už i dalajlama (2006) a Každá maminka je Mozart (2007).